UX of “User experience” is hot en met goede reden. De gebruikerservaring is namelijk allesbepalend voor het succes van je webapplicatie of website. Wat UX precies inhoudt en wat het belang van een goede gebruikerservaring is, lees je in deze blog.

Wat is UX design?

User experience design, ook wel UX design genoemd, is een specialisatie binnen webontwikkeling die deel uitmaakt van het vooronderzoek tot en met de laatste ontwerpfase van een project. Bij UX gaat het er om een ontwerp te maken met een optimale gebruikerservaring. Dit gaat verder dan het visuele ontwerp van een website of webapplicatie. Een UX’er houdt zich niet enkel bezig met ontwerpen maar ook met meer abstracte gegevens om ervoor te zorgen dat de algemene ervaring van de eindgebruiker zo aangenaam en vlot mogelijk verloopt.

Wat is het verschil tussen UX en UI?

Naast user experience design (UX) bestaat er ook nog user interface design (UI). Hoewel ze erg op elkaar lijken, verschillen ze wel degelijk. Waar UX zich vooral richt op de gebruikerservaring en het realiseren van een optimale gebruiksvriendelijkheid, richt UI zich vooral op de gebruikersomgeving van een website of webapplicatie. Ook richt UX zich op de totale gebruikservaring terwijl bij UI de focus specifiek ligt op de interface. Het visuele dus. Een goede interface is het online visitekaartje dat de gebruiker prikkelt, door de website begeleidt en tot actie aanzet.

Een degelijk UI design

Een goede UI draagt natuurlijk ook bij aan de gebruikerservaring van je gebruikers. Een simpel voorbeeld van een goede interface is een kalme pagina die minimalisme uitstraalt, gebruik maakt van heel lichte kleuren en één felgekleurde call-to-action knop. Zo’n webpagina is makkelijk te begrijpen, en de gebruiker weet heel intuïtief wat de volgende stap is aangezien zijn aandacht door de opvallende knop getrokken zal worden.

Gebruikservaring op maat

Je hebt waarschijnlijk al vaak gehoord van “best practices” in webdesign. Terwijl sommige van deze best practices een goed startpunt zijn, moet je altijd weten dat er geen allesomvattende oplossing of trend is die voor elk project ingezet kan worden. Eerst en vooral is het belangrijk om te weten wat belangrijk is voor jouw bedrijf alsook wat jouw gewenste doelpubliek nodig heeft en wat hen zal aantrekken. Het is belangrijk om te weten waarom je iets toepast: Waarom geef je een knopje een bepaalde kleur? Waarom voeg je extra tekst toe? Welk doel wil je bereiken?

Een goed voorbeeld is een contactformulier. We vertrekken vaak vanuit het idee dat een contactformulier best zo beknopt mogelijk is zodat je potentiële klant niet overweldigd wordt nog voor deze begint met het invullen ervan. Maar wat als je B2B-klanten wilt aantrekken die net heel goed weten wat ze nodig hebben en liever zoveel mogelijk informatie onmiddellijk via je contactformulier overbrengen om een telefoontje uit te sparen?

Vertrek vanuit de noden van je gebruikers

Wil je een optimale user experience in je website of webapplicatie voorzien die echt zijn werk doet? Dan kan het nuttig zijn om input te verzamelen van je doelgroep. Is je website volgens je doelgroep te ingewikkeld of onoverzichtelijk? Of vindt je doelgroep jouw website misschien zelfs frustrerend om in te werken? Dan kan een mogelijke oplossing zijn om de inhoud te herbekijken. Misschien mis je structuur, of is de inhoud net teveel onderverdeeld in kleine stukjes? Bekijk zeker ook je sitemap en bijhorende navigatiemenu(‘s). Daar moet de gebruiker al snel zijn weg vinden.

Voordelen van goed UX design


Een optimaal UX design brengt verschillende voordelen met zich mee, zowel voor de surfer als voor jezelf.

UX design zorgt voor een hogere klanttevredenheid

Wanneer je website of webapplicatie makkelijk te navigeren is en de surfer optimaal gidst van homepagina tot contactname of aankoop, heeft dit een positief effect op de klanttevredenheid. We leven in een wereld waar alles snel moet gaan en onmiddellijk beschikbaar moet zijn. Een website waar de surfer niet moet zoeken naar informatie maar heel snel vindt waar hij naar op zoek is, is dan ook het ideaalbeeld.

UX design leidt tot verhoogde conversies en omzet

Ondernemers denken vaak dat een opfrissing van hun website of applicatie en een optimalisering van de gebruikerservaring weinig impact zullen hebben. Think again! Wanneer gebruikers gemakkelijk kunnen navigeren, gaan ze ook sneller overgaan tot actie. Dit zorgt voor meer conversies en omzet. Een niet te onderschatten voordeel dus 😉

UX design verbetert de organische vindbaarheid van je website

Zoekmachines worden steeds slimmer. Naast SEO-vriendelijke content op je website zijn elementen zoals de laadsnelheid en de user experience ook van belang voor haar ranking in de zoekmachines. Hiernaast hecht Google ook veel waarde aan mobielvriendelijkheid. Wil je dus optimaal opgepikt worden door de zoekmachines? Think mobile first waar nodig en maak het de surfer zo makkelijk mogelijk.

UX design zorgt voor kostenbesparing

Wanneer gebruikers zelfstandig hun weg vinden, zullen ze minder snel (meermaals) contact opnemen met jou of je customer support dienst met vragen, twijfels en onduidelijkheden. Hierdoor dien je minder medewerkers in te schakelen voor het behandelen van deze vragen en zal je operationele efficiëntie de hoogte in gaan. Bijkomend kan je kosten besparen indien je vanaf de start van je project de nodige aandacht besteedt aan UX en UI. Het is een pak effectiever om een fout te voorkomen in plaats van deze later op te lossen. Schakel aan het beginstadium van de ontwikkeling van je website of webapplicatie dus zeker een UX designer in om hier op lange termijn rendement van te genieten.

UX in jouw bedrijfswebsite?

Zoals je ziet, is UX design onmisbaar voor een moderne, aantrekkelijke website of webapplicatie. En dat weten wij ook bij Datalink. Daarom vormt UX een belangrijke focus bij onze projecten.

Wil ook jij genieten van de vele voordelen van een optimale gebruikerservaring op jouw bedrijfswebsite of webapplicatie? Of heb je nog vragen over UX of UI? Ik sta klaar om je verder te helpen!

Winkelwagen