Een online portaal kan je profilering als modern bedrijf sterk in de hand werken. Het kan deuren openen naar nieuwe verkoopkansen bij je bestaande klanten, de efficiëntie op de werkvloer verbeteren en de klantervaring naar dat volgende niveau tillen. Maar wat maakt een webportaal nu echt speciaal? Wat geeft het die WOW-factor? En hoe kan jouw bedrijf ervoor zorgen dat hun webportaal er écht uitspringt? Dat vertel ik je graag.
Zo wordt je webportaal een succes
We kennen ze allemaal: de online portalen van telecomleveranciers zoals Telenet en Proximus, van energieleveranciers en van webshops. Ze zorgen voor een aangename klantervaring doordat we onze aankoop-, en serviceprocessen deels zelf kunnen regelen, wat niet alleen leidt tot een hogere klantentevredenheid maar ook een kostenefficiënte werking voor de bedrijven.
Maar ook het omgekeerde kan waar zijn. Heb je je al eens gefrustreerd gevoeld over het gebruik van een klantenaccount? Misschien kon je bepaalde informatie toch niet zelf aanpassen of terugvinden. Of moest je zeker 20 keer doorklikken om ondersteuning te kunnen aanvragen? Er zijn verschillende factoren belangrijk om de klant écht een WOW-ervaring te geven. Lees je mee?
Maak het eenvoudig om informatie te vinden
Niets is zo vervelend als moeten zoeken en navigeren om uiteindelijk pas na tien minuten de bestelhistoriek te kunnen terugvinden als klant. Een eenvoudige maar wel complete navigatie die logisch is ingedeeld, neemt de gebruiker van je portaal bij de hand. Zo wordt het eenvoudig om de benodigde informatie te vinden én zo bespaar jij e-mailverkeer tussen je backoffice afdeling en de klant.
Kies voor een responsief design
Het lijkt logisch in een mobiel tijdperk, maar toch zien we vaak portalen die op mobiele toestellen complex worden in gebruik. Laat daarom niet alleen een responsief ontwerp maken dat zich aanpast aan het beeldscherm van de gebruiker, maar kies ook voor een ‘adaptief’ design waarbij bepaalde elementen wel, niet, of anders worden weergegeven dan op de desktopversie.
Voorzie customer support functies
Blijf in beeld voor je klant om ondersteuning te bieden als dat nodig is. Dit kan via een livechatfunctie (al dan niet met standaardvragen en antwoorden), via een contactformulier, via een WhatsApp-knop of door middel van een belknop. Je kunt ook werken met een introductie-, en/of helpvideo’s. De persoonlijke toets maakt immers nog steeds het verschil voor je klant.
Geef de klant autonomie
We leven in een ‘on demand’ tijdperk. Dit wil zeggen dat het voor de gebruiker de norm is om zelf het antwoord te vinden en meteen verder te kunnen. Maak het voor je gebruikers mogelijk om zelf berekeningen te maken, bestellingen te plaatsen, administratieve documenten op te vragen, ondersteuning aan te vragen en kennis op te doen.
Voorzie een kennisdatabank
Welke vragen komen vaak terug in e-mails en telefoongesprekken met je team? Door gebruik te maken van een FAQ-rubriek met veelgestelde vragen en hun antwoord, hoeven klanten niet langer contact met je op te nemen met standaardvragen.
UX design blijkt belangrijker dan ooit
UX design of user experience design gaat over het creëren van een helder en eenvoudig te navigeren ontwerp voor je webportaal.
Zorg niet alleen voor een uniek ontwerp dat aansluit bij je merkidentiteit, maar maak slim gebruik van design-elementen om functionaliteiten te benadrukken. Zo kun je werken met een call-to-actionknop om de gewenste actie te stimuleren, met een zoekfunctie om informatie makkelijk bereikbaar te maken, en een banner of link om nieuwe of herhaalaankopen te stimuleren.
Voordelen van een goed doordacht webportaal
Verbeterde efficiëntie
Een goed ontworpen webportaal dat eenvoudig is in gebruik, neemt heel wat werk uit handen waardoor de efficiëntie op de werkvloer verhoogt.
Betere klantervaring
Een webportaal dat klanten snel de weg toont naar veel gevraagde rubrieken verhoogt de klantentevredenheid en loyaliteit.
Verhoogde verkoop
Een goed ontworpen webportaal kan commerciële opportuniteiten vertalen in voordelen voor je klanten en zo een zetje geven naar hogere verkoopcijfers.
Kostenbesparingen
Door processen te automatiseren en de hoeveelheid vragen te verminderen, kunnen er kosten bespaard worden.
Inzicht en controle
Een webportaal kan je bedrijf helpen om inzicht te krijgen in de vragen van de klant. Zo kunnen dashboards met statistieken je aangeven welke functionaliteiten veel gebruikt worden, en welke acties tot nieuwe verkoop hebben geleid.
Positieve impact
Een webportaal met WOW-factor kan een echte game-changer zijn voor je bedrijf. Je kan de efficiëntie verbeteren, de klantervaring versterken en de commerciële opportuniteiten uitbreiden. In ons webteam begrijpen we het belang van een sterke webapplicatie maar al te goed. Met ondertussen 15 jaar ervaring in het digitale speelveld ontwikkelden we al heel wat portalen voor Vlaamse kmo’s.
Op zoek naar een rekentool of een platform voor je klanten of je team?
we laten onze expertise en talenten graag los op je vraag! Laat je van je horen?