User Experience Design: do’s & don’ts voor gebruiksvriendelijke websites en webapplicaties

Een pop-up die je instant vraagt om contact op te nemen bij het binnenkomen op een website, ellenlange formulieren om in te vullen of pagina’s zonder einde in zicht. We hebben allemaal wel eens bedenkingen gehad bij onze surfervaringen. In deze blog benoem ik enkele veel voorkomende UX-frustraties, en hoe je deze kunt voorkomen.

1. Stap weg van opdringerige CTA’s

Stel je voor: je betreedt een website en wordt meteen overweldigd door opdringerige pop-upvensters en call-to-actions (CTA’s oftewel knoppen). Wat velen niet beseffen, is dat dit psychologische reacties zoals ‘Psychological Reactance’ kan opwekken. Vergelijk het met een winkelier die je ongevraagd naar de kassa begeleidt om je een product te doen kopen dat je niet kent of vertrouwt. Niet zo aangenaam, toch? Het is effectiever om de gebruiker vooral te gidsen doorheen de surfervaring en niets op te dringen, waardoor de kans op een succesvolle interactie toeneemt.

Voorbeeld van een CTA balk op het einde van een Datalink blogbericht
In onze blogs wachten we steeds tot de gebruiker goed geïnformeerd is alvorens we een CTA laten verschijnen.

2. Wijs de weg zonder verwarring te veroorzaken

Een doolhof van links en pagina’s kan het navigeren op een website tot een nachtmerrie maken. Een duidelijke navigatiestructuur is dan ook van onschatbare waarde, zowel in webshops die een groot assortiment aan producten bevatten als in klantenportalen die verschillende functionaliteiten bevatten.

Het 'broodkruimelspoor' maakt het voor de bezoeker gemakkelijk om naar één van de vorige categorieën te navigeren.
Het ‘broodkruimelspoor’ maakt het voor de bezoeker gemakkelijk om naar één van de vorige categorieën te navigeren.

3. Laat de gebruiker niet eindeloos scrollen

Hoewel “eindeloos scrollen” op productpagina’s of in blogs een moderne benadering lijkt, kan het de gebruikerservaring verstoren. Het kan moeilijk zijn om een specifiek product terug te vinden, vooral bij het heropenen van de website. Paginatie biedt hier een oplossing.

Werk met paginatie en niet met een eindeloze scrollfunctie op productpagina's of in blogs.
Werk met paginatie en niet met een eindeloze scrollfunctie op productpagina’s of in blogs, zoals in dit voorbeeld van Booking.com.

4. Online formulieren: van lastig naar prettig invullen

Online formulieren vormen vaak een struikelblok voor gebruikers, zeker wanneer er veel informatie wordt gevraagd. Door kleine animaties toe te voegen wanneer producten aan een winkelmandje worden toegevoegd, of door succesmeldingen te tonen in formuliervelden maak je het proces aangenamer. Het opdelen van lange formulieren in meerdere schermen maakt het invullen bovendien overzichtelijker.

Wanneer je op de website van Airbnb een boeking maakt, hoef je slechts enkele velden in te vullen. Op de volgende pagina wordt de overige informatie pas gevraagd.
Wanneer je op de website van Airbnb een boeking maakt, hoef je slechts enkele velden in te vullen. Op de volgende pagina wordt de overige informatie pas gevraagd.

Iedere gebruikservaring is anders

Keuzes op vlak van UX Design of gebruiksvriendelijkheid zijn afhankelijk van de specifieke case, en hangen niet alleen samen met je bedrijfsidentiteit en het doeleinde van de gebruikservaring maar ook met de beoogde doelgroep. Deze vier richtlijnen zijn alvast handige vertrekpunten om gebruikers eerder te gidsen dan de volgende stap op te dringen.

Door veel voorkomende UX-struikelblokken zorgvuldig te analyseren en aan te pakken, creëren we een digitale wereld die niet alleen functioneel is maar ook plezierig voor de gebruikers. En daar staan we je heel graag in bij!

Klaar om te werken aan een naadloze digitale ervaring?

Wil je jouw webapplicatie zoals een klantenportaal verbeteren en de gebruikerservaring naar een hoger niveau tillen? Het Datalink webteam staat klaar om je te helpen bij elke stap van je digitale groei!

Jelle, webdesiger Datalink te Diepenbeek
Scroll naar boven