Als ondernemer wil je natuurlijk dat je website inhoudelijk en technisch goed in elkaar zit. Daarnaast zijn er ook een aantal juridische aspecten die je zeker niet uit het oog mag verliezen. Wist je dat bepaalde gegevens verplicht op je online communicatiekanalen moeten vermeld staan? Ik geef je graag een overzicht van de wettelijke verplichtingen die je absoluut niet mag vergeten op je website.
Wettelijke verplichtingen op je website
De volgende informatie moet verplicht aanwezig zijn op je website, ook wanneer je geen producten of diensten rechtstreeks via het internet verkoopt:
- de naam van je onderneming;
- de rechtsvorm;
- het adres van de maatschappelijke zetel van je onderneming;
- contactgegevens zoals het telefoonnummer en e-mailadres van je onderneming;
- het ondernemingsnummer en het BTW-nummer;
- de gegevens van de toezichthoudende autoriteit indien je een vergunning voor je activiteit nodig hebt;
Extra verplichte vermeldingen in het kader van de GDPR
Ook de Europese privacywetgeving GDPR verwacht dat je website aan bepaalde voorwaarden voldoet. Maakt je website gebruik van cookies? Dan moet je de websitebezoeker hierover verplicht informeren in een cookiebeleid, en toestemming vragen voor de verwerking van het IP-adres in een cookiebanner. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je Google Analytics hebt gelinkt aan je website, of de Facebook Pixel hebt gekoppeld, of wanneer je livechatsoftware gebruikt.
Een privacybeleid is ook verplicht wanneer er persoonsgegevens worden verwerkt via je website. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer bezoekers de mogelijkheid krijgen om een contact- of offerteformulier in te vullen.
Verwerk je persoonsgegevens voor direct marketingdoeleinden? Dan heb je hiervoor een aparte toestemming nodig van je websitebezoeker en moet hij of zij ook in kennis gesteld worden van de verwerkings-, en privacyvoorwaarden.
Verplichte vermeldingen op je sociale mediapagina’s
Het lijstje van verplichte vermeldingen (naam onderneming, rechtsvorm, adres, e.d.), moet ook toegepast worden op de sociale mediapagina’s van je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan Facebook dat vandaag een extra communicatie- en verkoopkanaal is geworden.
Hoe is het met jouw website gesteld?
Wil je graag een inzichtelijk rapport ontvangen omtrent de veiligheid, betrouwbaarheid en volledigheid van jouw website?
Waar moet ik de verplichte gegevens op mijn website plaatsen?
De meest logische plaats om de verplichte vermeldingen in op te nemen, zijn de contactpagina en/of de footer (voettekst) onderaan je website die op elke pagina zichtbaar is. In het kader van gegevensverwerking (inschrijving nieuwsbrief, invullen contactformulier) moet het privacybeleid wel aan het formulier zelf weergegeven worden en moet de gebruiker er akkoord mee gaan door middel van een aankruisvakje.
Bijkomende informatie op je website
Naast de verplichte gegevens, is er ook nog bijkomende informatie waarvan je websitebezoeker, die eventueel klant gaat worden, weet wil hebben. Zij moet niet verplicht op je website staan, maar kan wel bijdragen aan een transparante werkwijze. Zoals bijvoorbeeld :
- de algemene voorwaarden, eventueel in de verschillende talen;
- de (vaste) prijzen van je diensten;
- je beroepsaansprakelijkheidsverzekering of beroepswaarborgen;
- je handelsvereniging of beroepsorganisatie, je beroepstitel en lidstaat, én een verwijzing naar de toepasselijke beroepsregeling indien je een gereglementeerd beroep uitoefent;
- je vergunning, indien je daartoe onderworpen bent, en eventuele andere beroepsspecifieke verplichtingen.
Waar moet ik de bijkomende informatie op mijn website plaatsen?
De bijkomende informatie kan je in de disclaimer of algemene voorwaarden opnemen, of opnieuw in de voettekst van je website vermelden.
Bijkomende verplichtingen voor webshops
Is je website een online verkoopkanaal (webshop)? Er zijn bijkomende verplichtingen van toepassing bij verkoop via het internet of e-commerce. Zij staan hier uitgelegd op de website van de FOD Economie.
Kan ik een boete krijgen wanneer ik bepaalde informatie niet vermeld?
Ja, inderdaad! Het is dus erg belangrijk dat de minimale wettelijke verplichtingen in orde zijn, én je verder je websitebezoekers zo goed mogelijk informeert. Vraag bij twijfel altijd advies bij je web-expert of advocaat IT-recht.
Wil je een IT-expert inschakelen?
Of wens je jouw bedrijfsnetwerk te laten auditen? Contacteer de cybersecurity experts van Datalink voor een voorstel!