Je website wordt vlijtig bezocht door surfers. Maar hoeveel van deze bezoekers worden uiteindelijk ook echt klant? Slechts een klein aantal geïnteresseerden waagt de stap. Bezoekers van je merk overtuigen is dan ook van cruciaal belang. Vaak bestaat er voor nieuwsgierigen namelijk een twijfel of drempel die hen tegenhoudt om voluit voor jouw product of dienst te gaan. Het is aan jou om die twijfels proactief weg te nemen en hindernissen om te vormen tot opportuniteiten voor je potentiële klanten én voor jouw kmo! Een landingspagina kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren.
Wat is een landingspagina nu juist? En hoe ziet de perfecte landingspagina er uit? Ik neem je graag mee door de belangrijkste kenmerken van een converterende webpagina. Zo ben je er zeker van dat deze zijn doel niet mist!
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is een webpagina waarop een bezoeker terecht komt na het aanklikken van een advertentie of link. Advertenties kunnen via Google Adwords of via sociale media advertenties worden weergegeven aan de gebruiker, en links kunnen onder meer afkomstig zijn van de zoekresultaten van Google, een nieuwsbrief, banner of sociale media post.
Welk doel heeft een landingspagina?
Surfers komen op een landingspagina terecht omdat ze op zoek zijn naar een dienst, product of informatie. Of omdat ze gebruik willen maken van een aanbieding die hen is aangereikt. Een goede landingspagina is zoals een goede gastheer: hij geeft de bezoeker een duidelijk overzicht en helpt hem of haar vervolgens snel en efficiënt verder. Een landingspagina gidst de websitebezoeker naar het antwoord op zijn vraag of een manier om van het onweerstaanbare aanbod gebruik te maken.
Hoe ga ik te werk?
Het is van cruciaal belang dat de verwachtingen van de surfer ingelost worden omdat er anders geen conversie zal plaatsvinden. Daarnaast moet het doel van de landingspagina op voorhand helder zijn. Zorg voor een advertentie-, en/of linktekst die klaarheid brengt. Stap één is met andere woorden een proactieve stap die plaatsvindt alvorens de gebruiker de website betreedt. Daarna zijn de praktische kneepjes van de kunst aan de beurt.
De ideale landingspagina in negen stappen:
1. Ken de intentie van de surfer
De bedoeling van een landingspagina is surfers aanzetten tot actie. Maar hoe trek je een doelgroep aan, én overtuig je hen ook nog eens om actie te ondernemen, als je niet weet waar ze naar op zoek zijn? Niet dus! Het is daarom ook zó belangrijk dat je, vooraleer je nog maar begint aan het vormgeven van een webpagina, al inzicht hebt verworven in de intentie en het doel van potentiële bezoekers. Stel een duidelijke missie op voor je pagina: de bezoeker helpen om zijn of haar doel te bereiken.
2. Zorg voor een scanbare website
Zorg ervoor dat de informatie die op je landingspagina staat steeds duidelijk en overzichtelijk is. De bezoeker moet onmiddellijk de context van de pagina begrijpen en een Aha-moment beleven: “Aha super, net wat ik zocht!” De overgang van zijn opzoeking in Google of het doorklikken op een link of advertentie naar de webpagina moet dus logisch zijn. Zet je teveel of veel onduidelijke informatie op je pagina? Dan zal de surfer niet weten waar eerst te kijken. Zo creëer je verwarring of keuzestress en zal de surfer afhaken en je website verlaten. Bye bye conversies! Hou dus in je achterhoofd dat je website zo scanbaar moet zijn dat een gehaaste bezoeker in één oogopslag alle nodige informatie kan verzamelen. Wist je dat vaak zelfs de menubalk wordt weggelaten op een landingspagina om het afleidingsgehalte te beperken? Hieronder vind je een mooi voorbeeld van een landingspagina:
3. Overtuig met een pakkende titel
De titel is het allereerste stukje tekst dat de surfer leest wanneer hij op je landingspagina terechtkomt. Zorg er dan ook voor dat je meteen met de deur in huis valt en een blijvende indruk achterlaat. Maak de bezoeker nieuwsgierig en zorg ervoor dat hij/zij geboeid verder blijft lezen.
4. Houd rekening met de vouwlijn
Heel belangrijk voor de scanbaarheid en de user experience is de vouwlijn. De vouw lag zo’n 12 jaar geleden, toen iedereen op een resolutie van 1024 x 768 pixels surfte, vrijwel overal gelijk. Dat tijdperk ligt nu al lang achter ons met de komst van tablets, smartphones en beeldschermen met oneindige veel verschillende formaten. We zijn het ondertussen gewoon om te scrollen om informatie te bekijken, maar het blijft erg belangrijk om de meest prominente gegevens bovenaan te tonen.
5. Voorzie een onweerstaanbaar aanbod
Surfers willen niet nadenken, neem ze daarom bij de hand en gids ze naar het antwoord op hun vraag. Maak het antwoord zo aantrekkelijk dat ze het aanbod niet kunnen weigeren. Verkoop je een product? Voorzie dan een call-to-action (CTA) naar een proefpakket, snuffelaanbod of een ferme deal om hen zo tot aankoop aan te zetten. Ben je een dienstverlener? Creëer een lage drempel om kennis te maken met de dienst of geef een preview of cadeau in ruil voor hun e-mailadres. Toon de call-to-action boven de vouwlijn alsook op het einde van de pagina en trek de aandacht met een leuke tekst. Zo ben je zeker de de surfer weet wat er van hem of haar verwacht wordt.
6. Geef aandacht aan kleurgebruik
Een goede balans tussen zachte en opvallende kleuren is belangrijk. Een website vol schreeuwende kleuren zal je bezoekers alleen maar verwarren. Gebruik daarom steeds zachte kleuren voor de algemene lay-out en tekst en gebruik enkel opvallende kleuren die eruit springen waar je iets wilt benadrukken.
Knoppen en CTA’s zet je bijvoorbeeld best in een opvallend kleurtje. Zo springen ze dadelijk in het oog bij je bezoeker. Nog een belangrijke tip: zorg dat de gebruikte kleuren steeds in overeenstemming zijn met je branding. Potentiële klanten, klanten en fans kennen je onderneming vaak al goed, en herkennen je stijl, logo en kleurenschema. Ga je opeens een heel ander kleurenpalet gebruiken? Dan geraken surfers mogelijk in de war. Zorg voor één coherent geheel.
7. Creëer een vertrouwensband
Wil je professioneel en betrouwbaar overkomen? Dan zorg je voor social proof. Ideale manieren om vertrouwen op te wekken zijn het gebruik van testimonials of quotes van klanten, reviews, knipsels uit persartikels, het benoemen garanties en kwaliteitslabels.
8. Gebruik sterke call-to-actions
Je weet ondertussen dat knoppen en/of formulieren die de bezoeker de weg wijzen naar conversie er uit moeten springen. Daarnaast is de tekst die je als call-to-action gebruikt ook van belang. “Download het gratis eBook” zegt meer dan “Verzenden” bijvoorbeeld.
9. Think mobile
Je Google Analyticsstatistieken zullen er niet om liegen: surfers zoeken meer en meer informatie op via smartphones en tablets. Stem je landingspagina af op mobiel gebruik. Is dit niet het geval? Dan loop je conversies mis. Hoelang wacht jij namelijk tot een pagina geladen is op je smartphone? Of hoe vaak blijf jij in-en uitzoomen om toch maar de juiste informatie te vinden? Juist ja! Zorg daarom voor een aangepast pagina-ontwerp en een aangepaste surfervaring voor mobiele gebruikers.
Is het tijd om jouw website op punt te stellen? We inspireren je graag!