De laatste jaren zijn grote technologiebedrijven volop beginnen inzetten op de ontwikkeling van hun eigen digitale assistent. Voorbeelden hiervan zijn Apple’s Siri, Microsoft’s Cortana, Amazon’s Alexa en Google’s Google Assistant. Ze maken ons leven een stuk makkelijker doordat we hen mondeling kunnen vragen iets voor ons op te zoeken of uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan het instellen van een alarm, het opbellen van de plaatselijke pizzeria of het opvragen van informatie. In 2018 zouden al zo’n 58% van de consumenten gebruik maken van voice search om informatie over lokale bedrijven op te zoeken (bron: BrightLocal). Deze trend is dus al zeker vier jaar gekend en blijft zich ook in 2022 verder zetten. Reden te meer om hierop in te spelen met je bedrijfswebsite en online communicatie dus. Hoe je dit kan doen, lees je in deze blog.

Alle antwoorden binnen handbereik

Digitale assistenten hebben als doel om jou als gebruiker optimaal te begeleiden in je zoektocht naar het antwoord op vragen. Of met de aankoop van een product of dienst, met het ontvangen en versturen van digitale communicatie, met het opzoeken van het weer, het vertalen van tekst, enzovoort. Het doel van de ontwikkelaars van deze assistenten is natuurlijk een zo groot mogelijk marktaandeel veroveren. Daarom gaan ze ook steeds verder in de ontwikkeling van AI (Artificial Intelligence). Ik zal hun capaciteiten even verduidelijken:

Apple’s Siri

Deze digitale assistent werd ontwikkeld door Apple en kan je om die reden standaard terugvinden op je Apple toestellen zoals je iPhone, je iPad en je Macbook. Je moet gelukkig geen commando’s uit het hoofd leren maar kan je vraag in natuurlijke taal stellen. Bovendien is Siri in meerdere talen beschikbaar waaronder het Nederlands. 

Microsoft’s Cortana

Microsoft ontwikkelde op haar beurt Cortana. Deze digitale assistent is te gebruiken op alle Microsoft toestellen. Cortana zal na verloop van tijd zelfs suggesties beginnen geven aan de hand van je gebruik. Deze digitale assistent is helaas enkel beschikbaar in bepaalde regio’s en talen zoals Engels, Frans, Spaans en Duits, Chinees, Italiaans en Japans.

Amazon’s Alexa

Alexa van Amazon is een voice service die voor een makkelijkere interactie zorgt tussen gebruiker en apparaat. Zo kan er muziek afgespeeld worden, kunnen vragen beantwoord worden of kan er een alarm ingesteld worden. Hoe vaker een gebruiker Alexa gebruikt, hoe beter het zich gaat aanpassen aan de voorkeuren van de gebruiker. Bovendien kan je met de Alexa Skills Kit, een collectie API’s, skills die jij nuttig vindt aan Alexa toevoegen. Hiernaast heeft Amazon ook Echo op de markt gebracht. Echo is een hands-free speaker die verbonden is met de voice service van Alexa.

Google Assistant

Ook Google kan natuurlijk niet achterblijven en ontwikkelde Google Assistant voor Android toestellen. Ook deze assistent kan je opdrachten laten uitvoeren of vragen stellen. Bovendien kan je met Google Home ook handsfree gebruik maken van Google Assistant. Net zoals Amazon Echo kan je vragen stellen aan dit toestel en zal je na een snelle check via het internet een antwoord ontvangen.

Aan de slag met voice search

Maar hoe wordt jouw bedrijf nu gevonden door deze digitale assistenten? Door in te zetten op voice search natuurlijk! Als je je bedenkt dat miljoenen mensen gebruik maken van deze services om te weten waar ze iets kunnen kopen of waar ze een bepaalde leverancier kunnen vinden, is dit natuurlijk een kans die je niet kan laten liggen. Je kan daarom verschillende acties ondernemen om er voor te zorgen dat jouw bedrijf gevonden zal worden wanneer gebruikers hun digitale assistent raadplegen.

SEO copywriting

Vanuit een SEO-standpunt (SEO staat voor Search Engine Optimization) is het belangrijk om de focus te leggen op de ‘nieuwe manier van zoeken’ die gebruikers hanteren. Het is hierbij van groot belang om geschreven tekst naar ‘natuurlijke taal’ te vertalen en op een andere, meer persoonlijke manier te connecteren met de surfer. Ook zorg je best voor meer conversationele content zonder formele structuur en zelfs met minder nadruk op specifieke focustrefwoorden. In de plaats daarvan focus je je best op vragen rondom deze focustrefwoorden die je dan gaat beantwoorden. Zo concentreer je je bijvoorbeeld beter op het trefwoord “Hoelang gaat een cloud server mee?” dan op de zoekterm “levensduur cloud server”.

Featured Snippets

Het beantwoorden van veelgestelde vragen is dus dé manier om online goed vindbaar te zijn. Google introduceerde onlangs ook “zero-rank” content, ook wel featured snippets genoemd. Google gaat in zo’n featured snippet content uit een online bron uitlichten en rechtstreeks in de zoekresultaten aan de surfer tonen. Hierdoor stijgt het percentage ‘no-click content’ waardoor surfers niet langer naar de eigenlijke website moeten doorklikken om het antwoord op hun vraag te vinden. Toch hebben featured snippets een belangrijk voordeel want je expertise wordt nog sterker benadrukt in de zoekresultaten zelf waardoor gebruikers het volledige artikel mogelijk net wél willen lezen.

Wordt jouw blog of webpagina uitgelicht in een featured snippet? Dan zal je ook goed scoren bij digitale assistenten. Deze zullen namelijk de content in featured snippets voorlezen wanneer ze de vraag van de surfer beantwoordt. Twee vliegen in één klap dus 😉

Tips om te scoren met Voice Search

Graag nog een paar tips om effectief aan de slag te gaan met voice search?

  • Zorg ervoor dat jouw website een kennisbank heeft. Denk aan een blog die heel veel informatie bevat over jouw expertise.
  • Verkoop je producten in de shops waar de assistenten zoeken. Zo kan je jouw verkoop katapulteren.
  • Zorg voor een bedrijfsvermelding op de kaart. Zo is je bedrijf makkelijk te vinden door Siri en soortgenoten.
  • Heb je een vlog op bijvoorbeeld YouTube? Dan zit de kans er in dat één van de assistenten jouw video eruit kiest om te tonen aan gebruikers.
  • Ook belangrijk is dat je website duidelijk je adres, telefoonnummer en openingsuren weergeeft. Zo is de praktische informatie over je bedrijf makkelijk te vinden voor Cortana en haar collega’s.
  • Optimaliseer de SEO op je website door long-tail keyphrases te gebruiken. Zo help je de assistenten om een goede match met de zoekvraag te maken.
  • Als dit relevant is voor jouw bedrijf, kan je er ook voor zorgen dat je aanwezig bent op Tripadvisor aangezien Alexa en co daar ook graag rondsnuffelen voor informatie.
  • Zorg ervoor dat je je listing als local business claimt bij de grote zoekmachines zoals Google, Bing, Foursquare, Yahoo!, Yelp etc. Je kan er ook voor kiezen alles in één keer in orde te maken door je listing toe te voegen aan Localeze. Hier betaal je voor maar je bespaart jezelf wel wat tijd.
  • Digitale assistenten houden rekening met ratings en reviews. Moedig daarom je klanten aan een positieve review achter te laten en je bedrijf een hoge score te geven, bijvoorbeeld bij Google-reviews. Zo zal je sneller aangeraden worden.

Is jouw bedrijf mee met de digitale evolutie? Of is er nog ruimte voor verbetering? Check onze online SEO-opleiding en scoor zelf hoog in de zoekresultaten.

Liever je blog onder handen laten nemen door onze SEO-copywriter? Dat kan ook! Contacteer ons en we helpen je graag verder!

Winkelwagen