Een goede online zichtbaarheid is onmisbaar voor ieder bedrijf. Ondernemers zijn zich hierover al langer bewust en zetten naast hun bedrijfswebsite ook actiever in op het schrijven van blogs. Want ieder artikel kan immers een extra plekje veroveren in de zoekresultaten. Toch blijft het resultaat vaak uit. Maar hoe komt dat?

Bloggen is veel meer dan een artikel uitschrijven over je product of dienst. Je dient op voorhand degelijk onderzoek te doen naar wie je lezer is, wat zijn noden, wensen of zorgen zijn én op welke vragen er online wordt gezocht. Een hele klus! Maar gelukkig bestaan er handige tools om het werk te verlichten. In deze blog deel ik 4 SEO tools die de copywriting in je blogs naar een hoger niveau helpen tillen.

Een goed begin is het halve werk

Zorg voor een goede voorbereiding door een duidelijk beeld te hebben van jouw ideale klant. Je kan de lezer immers pas overtuigen wanneer je inspeelt op concrete noden en reële uitdagingen. Dat beeld vorm je in een buyer persona; een document dat tijdens het bloggen de ideale leidraad vormt om af te toetsen of je de juiste content voor de juiste lezer aan het schrijven bent.

Trek ook voldoende tijd uit voor een zoektermonderzoek. Zo’n onderzoek geeft inzicht in het zoekgedrag van je modelklant zodat je jouw artikelen hierop kan aanpassen. Fijn! Maar hoe begin je hier nu aan? Wel, dat is vrij simpel. Neem een blad papier of open een nieuw worksheet in Excel als je liever digitaal werkt en noteer alle woorden en zinnen die volgens jou belangrijk zijn over één specifiek onderwerp. Niet teveel nadenken, gewoon noteren. Van hieruit vertrek je en ga je zoektermen specifiëren en bijstellen met behulp van SEO-tools.

4 handige SEO tools

Na het opstellen van je lijst aan zoektermen, is het tijd om te bepalen welk van deze potentiële zoekvragen ook werkelijk populair is in de zoekmachines. Hiervoor kan je gebruik maken van onderstaande tools.

SEO tool 1: Google Suggest

Google Suggest is een tool die we meermaals per dag gebruiken. Het doel van deze ingebouwde functie binnen Google  is om de surfer tijd te doen besparen door de ingetikte term met relevante informatie aan te vullen. Maar ook voor SEO is Google Suggest erg handig. De tool vult ook jouw potentiële zoekvraag aan met populaire zoekopdrachten van andere surfers.

Wil je heel gericht te werk gaan en je focussen op lokale SEO? Ook dan is dit de tool voor jou.

Wist je dat je nog veel meer inspiratie kan opdoen door de zoekterm iets specifieker te maken? Door er een locatie aan toe te voegen (denk aan “restaurant Hasselt”) of een specifiek domein (denk aan “advocaat familierecht”) maak je de suggesties van Google nog relevanter.

Nog een extra tip? Vul je zoekwoord aan met een letter uit het alfabet. Bijvoorbeeld “website a” of “website b”. Zo komt er nog meer inspiratie op je af.

Tenslotte deel ik misschien wel de allerhandigste functie van deze SEO tool! Want je kan ook vragen ontdekken die surfers stellen aan Google.  Dit doe je door je gewenste trefwoord in de zoekbalk in te geven en hier een vraagwoord zoals “wie”, “wat”, “waar”, “hoe”, “waarom” of “wanneer” aan toe te voegen.

Wil je aan de slag met Google Suggest? Dan zijn er wel enkele aandachtspuntjes:

  • Zorg er steeds voor dat je gebruik maakt van een incognito pagina in je browser om objectieve resultaten te bekomen. Ben je nog ingelogd met je Google account? Dan loop je het risico dat de resultaten die je te zien krijgt beïnvloed werden door je zoekgeschiedenis.
  • Zorg ervoor dat je de juiste taal en de juiste locatie geselecteerd hebt. Trefwoorden die in Nederland erg interessant zijn, kunnen in België juist helemaal niet opportuun zijn voor je SEO-strategie. Houd dit dus goed in het oog.

SEO tool 2: Google Trends

Nog een handig hulpmiddel is de gratis tool Google Trends. Met deze tool kan je vergelijken wanneer en hoe vaak bepaalde onderwerpen of zoekwoorden in Google worden ingegeven. Je kan vergelijken op basis van o.a. taal, regio of periode. De tool toont ook gerelateerde zoekopdrachten en onderwerpen.

De resultaten van Google Trends zijn relatieve resultaten. Dit wil zeggen dat de cijfers in de grafieken de zoekinteresse ten opzichte van de hoogste waarde in de grafiek weergeven voor een bepaalde periode en regio.

Een waarde van 100 is de piekpopulariteit voor deze term. Een waarde van 50 betekent dat de term op in die specifieke regio op dat moment half zo popular is als zoekterm met waarde 100. Geregeld kom je ook wel zoektermen tegen die een waarde van 0 hebben. Dit wil zeggen dat er onvoldoende gegevens beschikbaar zijn voor deze term.

Google Trends is vooral bruikbaar voor populaire termen aangezien zoektermen met een laag zoekvolume meestal weergegeven worden met een 0-waarde. Je stapt dan best over op andere tools om onderzoek naar je zoektermen te doen.

Wat kan je zoal in Google Trends?

  • Trending topics bekijken
  • Seizoensgebonden trends ontdekken
  • Inzetten op lokale SEO
  • Interessante zoekwoorden inventariseren
  • Onderzoeken waarom bepaalde blogs het minder goed doen

SEO tool 3: AnswerThePublic

Nog een online tool waar we bij Datalink grote fan van zijn is AnswerThePublic. AnswerThePublic is een online tool die helpt met het in kaart brengen van relevante zoektermen en het genereren van content-ideeën. Na een klik op de knop krijg je een overvloed aan focustrefwoorden waar je inspiratie uit kan halen. De resultaten zijn ingedeeld in 5 categorieën:

  • Vragen
  • Voorstellen
  • Vergelijkingen
  • Alfabetische volgorde
  • Verwante trefwoorden

De tool kan je tijdens verschillende stadia van je copywriting-process inzetten. Zo kan je er eerst en vooral gebruik van maken tijdens de voorbereidende fase. Denk aan het zoeken van inspiratie voor je blogs, het uitwerken van je trefwoordenonderzoek en het analyseren van concurrenten. Tijdens het schrijven kan je AnswerThePublic dan weer inschakelen voor het uitkiezen van interessante blogtopics en tussentiteltjes.

SEO tool 4: Google Keyword Planner

Een vierde handig hulpmiddel in ons lijstje SEO tools die ik graag met jullie deel is de Google Keyword Planner. Vaak wordt er gesteld dat de Google Keyword Planner er voor adverteerders is, en dus niet bedoeld is voor SEO-copywriting. Hoewel de tool zich inderdaad vooral focust op de verkoop van advertenties (ook wel SEA – Search Engine Advertising genoemd), kan ze erg handig zijn voor SEO-doeleinden.

Hoe werkt het? Je kan manueel trefwoorden ingeven waar je op gevonden wilt worden met je webpagina. De zoekwoordplanner gaat op zoek naar gerelateerde zoektermen en toont aan hoeveel zoekopdrachten er gemiddeld zijn voor dit onderwerp, of er al veel concurrentie is voor deze specifieke zoekterm en hoeveel het zal kosten als je wil adverteren op deze zoekterm. Dit laatste is voor SEO minder belangrijk, maar geeft wel aan hoeveel concurrentie er al is.

Een tweede mogelijkheid is om een URL van je website in te geven. De zoekwoordplanner gaat dan vanuit je website potentieel interessante zoekwoorden selecteren en weergeven in een lijst. Je kan hier één specifieke webpagina opgeven of je volledige website laten uitspitten. Hoe makkelijk kan het leven zijn?

Leren bloggen als de beste?

Met deze 4 SEO tools til je je blogskills naar een hoger niveau! Wil je nog meer bijleren over SEO-copywriting en wil je leren bloggen als de beste? Schrijf je dan in voor de online SEO-cursus die bestaat uit maar liefst zes verschillende modules!

Winkelwagen