Goed gevonden worden met je website en blog: de droom van iedere ondernemer? 😉 Waarschijnlijk een van de zovele! Maar wel een belangrijke want met je marketing begint het allemaal. En wat is er beter dan op de eerste pagina van Google gevonden te worden? Gevonden worden op die allereerste positie in de zoekmachine natuurlijk! Met behulp van Google feature snippets kan deze droom werkelijkheid worden. Wat een featured snippet juist is, waarom het belangrijk is en hoe je ermee aan de slag kan gaan, vertel ik je in deze blog!

Wat zijn featured snippets?

Featured snippets zijn korte uitgelichte stukjes tekst die bovenaan (of soms ook tussen) de zoekresultaten op de eerste pagina in Google getoond worden. Het zijn als het ware kleine samenvattingen die Google van webpagina’s haalt omdat ze een relevant antwoord geven op de zoekvraag. Het ultieme doel van feature snippets is om surfers vliegensvlug een antwoord te bezorgen op hun zoekvragen, soms zelfs zonder dat er een doorklik nodig is. Dus schrijf je websiteteksten of blogs van hoge kwaliteit die de vragen van de surfers heel goed beantwoorden? Dan heb je kans om als featured snippet in de zoekresultaten te verschijnen. SEO-punten: check!

2FA kmo featured snippet

Zijn featured snippets slecht nieuws voor mijn website?

Bij de opkomst van de featured snippets van Google waren er nogal wat ondernemers en SEO-copywriters die niet opgezet waren met deze nieuwe vorm van ‘zero click searches’ oftewel zoekopdrachten waarbij de surfer in de zoekresultaten niet meer doorklikt naar de eigenlijk website om het antwoord op zijn vraag te krijgen.

Onderzoek van clickstream data bedrijf Jumpshot toont aan dat in 2019 zo’n 50,33 procent van de zoekopdrachten resulteerden in zero click searches. Bij 45,25 procent van de zoekopdrachten klikte de surfer wel gewoon door naar de website om daar het antwoord meer in detail te raadplegen. De overige 4,42 procent zijn klikken te wijten aan advertenties in de zoekresultaten.

Featured snippet Zero click search

50,33%, dat kan al tellen! Maar hoewel featured snippets er dus daadwerkelijk voor zorgen dat minder surfers gaan doorklikken naar individuele websites, zorgt deze feature lang niet alleen voor kommer en kwel. Zo hebben deze uitgelichte stukjes ook heel wat voordelen waar je van kan genieten wanneer je door Google uitgelicht wordt.

Wat zijn de voordelen van featured snippets?

Een featured snippet krijgt meer verkeer

Nu wordt het verwarrend! Of toch niet? Het is eigenlijk vrij simpel. Zoals we eerder al vermeld hebben, zorgen featured snippets ervoor dat er minder doorgeklikt wordt naar websites. Zo zou volgens Ahrefs, het eerste organische zoekresultaat 20% minder kliks krijgen wanneer er een featured snippet aanwezig is. Is jouw website uitgelicht als featured snippet? Dan zal het organisch verkeer naar jouw website daarentegen wel stijgen. Als Google jouw content vertrouwt, dan de surfers ook 😉

Een featured snippet laat je content opvallen

Een beetje vanzelfsprekend, maar zeker niet onbelangrijk! Wanneer je blog of webtekst uitgelicht wordt, zal deze meer ruimte innemen en ook beter zichtbaar zijn in de zoekresultaten waardoor je ook je brand awareness weer gaat verhogen. Komen surfers jou of jouw bedrijf wel eens vaker tegen in featured snippets? Dan zullen ze ook wanneer dit niet het geval is, sneller doorklikken naar jouw website. Herhaling werkt nu eenmaal in de marketingwereld.

Een featured snippet bezorgt je website meer autoriteit

Wanneer meer relevante bezoekers op je website terechtkomen dankzij je featured snippet, zal dit een positieve invloed hebben op de autoriteit van je website. Dit zal bovendien ook een positief effect hebben op de ranking van je overige zoekwoorden. Twee vliegen in één klap, dus!

Een featured snippet biedt mogelijkheden voor Voice Search

Schakel jij ook graag Alexa of Google Voice in om opzoekingen te doen op het internet? Dan ben je niet alleen. De groei in voice searches is de voorbije jaren enorm gestegen. En wist je dat de antwoorden die Google Home je bij je thuis op de keukenkast geeft, rechtstreeks afkomstig zijn van featured snippets?

3 manieren om uitgelicht te worden in een featured snippet

Nu je weet wat featured snippets juist zijn en wat de voordelen van featured snippets zijn, is het tijd om 3 manieren te verklappen waarmee jouw blogs op ‘positie 0’  uitgelicht kunnen worden door onze goede vriend Google!

1. Schrijf een definitie

Leg een term binnen jouw expertisedomein uit in een duidelijke definitie en gedetailleerde toelichting. Gebruik ook een relevante afbeelding zoals het voorbeeld hieronder van onze blog over DDoS.

Wat is ddos aanval kmo

2.   Maak een opsomming

De tweede manier om als featured snippet uitgekozen te worden is door een opsomming in je blog op te nemen. Denk aan het opnoemen van voordelen van een dienst of product, een checklist of een stappenplan waarmee de surfer aan de slag kan.

Voordelen PVC ramen woningrenovatie

3. Beantwoord een veelgestelde vraag

Beantwoord een veelgestelde vraag waar je doelpubliek mee zit. Pak je dit goed aan? Dan bestaat de kans dat Google je daarvoor zal belonen!

Hoeveel kost een hack-feature snippet

Zo, met deze 3 tips komen featured snippets wat dichter binnen handbereik.

Wil jij ook aan de slag met jouw blog?

Dan heb ik goed nieuws! Het zou namelijk crimineel zijn om onze kennis en praktijkervaring voor onszelf te houden. En daarom lanceerden we een online SEO cursus (inclusief 1-op-1 videocall) zodat je zelf aan de slag kan om verleidelijke blogs te schrijven! Doe je mee ? Verzeker je plaats en schrijf je in mét subsidie via de kmo portefeulle.

Winkelwagen